Octubre 2013 / october 2013 (24 cds)



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OCTUBRE 2013 / OCTOBER 2013
Atomic Road Kings “Atomic Road Kings”. Rip Cat / Frank Roszak 2013. Una espléndida y excitante banda de blues que sabe lo que quiere y como conectar con el oyente. Atomic Road Kings tienen twist, groove, un swing arrollador y su estilo de interpretar puro y genuino ‘raw blues’ es simplemente magnífico. Su sonido está muy en la línea de los desaparecidos Red Devils, la banda que lideraba el malogrado Lester Butler, o de los Mississippi Mudsharks, con el carismático armonicista y cantante Bily Watson al frente. Los miembros que integran los Atomic Road Kings son Eric Von Herzen armónica, Kile Jester guitarra y voz (personalmente Kile me recuerda el timbre vocal del guitarrista Robben Ford), Bret Harding bajo y Tom Essa batería. La banda ha sido muy reconocida en los ambientes de blues del sur de California, cosechando un gran éxito de público y critica y ha recorrido parte de Europa tocando en países como Bélgica, Holanda, Francia y Alemania. Actualmente Atomic Road Kings no paran de actuar en clubs y festivales y de cosechar triunfos entre una variopinta audiencia que va desde aficionados al punk, hasta rockeros motorizados o simples fans del rockabilly. Un estupendo debut discográfico, os lo aseguro. MUY BUENO. Here comes a splendid exciting blues band, which knows what they want to do and how to connect with all listeners. Atomic Road Kings have twist, groove, an overwhelming swing, because the way they perform the most genuine raw blues is really superb. The band sound follows the path of the missing Red Devils, that band that was led by the late Lester Butler, or The Mississippi Mudsharks, led by charismatic harmonica player and singer Bily Watson. Atomic Road Kings members are Eric Von Herzen harmonica, Kile Jester guitar and vocals (personally Kile vocal pìtch reminds me the one of guitar player Robben Ford), Bret Harding bass and Tom Essa drums. The band has got a good recognition by audiences and specialized media in Southern California blues circles. They have also toured Europe performing in countries like Belgium, Netherland, France and Germany. Now Atomic Road Kings have a non stop rooster of gigs in clubs and festivals and they always get an amazing success among diverse audiences, ranging from punk fans to motor rockers or simple rockabilly lovers. I can only tell you this is an excellent debut album. GREAT.
Andy Poxon “Tomorrow”. EllerSoul / Frank Roszak 2013. Este cantante y guitarrista pelirrojo de dieciocho años está subiendo como la espuma y pegando fuerte en el panorama del blues, no sólo canadiense sino también en el de USA y ahora en Europa. Andy Poxon se está forjando un camino y una carrera espectacular en los circuitos blueseros internacionales. Desde su anterior álbum Andy ha madurado en un muy corto espacio de tiempo. La verdad es que no hay nada como ser joven para aprender con rapidez cualquier materia que uno se proponga, siempre y cuando se tenga interés, devoción, amor y ganas por lo que se hace. Este es el caso de Andy Poxon que toca la guitarra de manera espectacular, con energía, fluidez y buen tono. Andy mezcla con gusto y habilidad géneros como blues, soul, swing, jazz, r&b y country en su vertiente más clásica. Este álbum contiene catorce canciones donde sorprenden las cualidades instrumentales y vocales del joven Poxon, así como de las de ‘songwriter’ en las que también muestra buenas maneras. Andy firma trece de los catorce temas que interpreta y además la catorceava la coescribe junto a Duke Robillard, quien asimismo toca la guitarra y produce el disco. Intervienen también en el álbum la sección de metales de la Roomful Of Blues, quienes imprimen consistencia y un buen apoyo a todas las canciones. Todo un lujo para un chaval de solamente dieciocho años, no lo olvidemos. MUY BUENO. This ginger singer and guitarist aged eighteen is increasing in popularity and striking hard not only into Canadian blues scene but also around USA and now in Europe too. Andy Poxon is building up a spectacular career in the international blues circuits. Since he published his previous album till now Andy has matured in a very short time, because there is nothing like to be young to learn quickly any subject you want, especially if you do it with interest, devotion, love and commitment. This is Andy Poxon’s case and, besides, he also gives us a spectacular powerful and fluid guitar playing with an amazing deep fat tone. Andy also mixes different genres like blues, soul, swing, jazz, r&b and country and he does it in a tasteful classic way and a fine technique. This album includes fourteen songs that will surprise you for the instrumental vocal qualities of this young artist, as well as for his songwriting abilities. Andy signs thirteen of the fourteen tunes and he has also written the fourteenth one together with Duke Robillard, who also plays the guitar and produces the cd. The Roomful of Blues horn section give a consistent good support along the whole recording and become a deluxe contribution to round up an album of a young artist who, remember, is only eighteen years old. GREAT.
John Primer & Bob Corritore “Rockin’ Around These Blues”. Delta Groove 2013. El blues de Chicago se viste de gala para ofrecernos una colección magistral de diez temas que nos envuelven con su elegancia y su ardiente pasión. Para celebrar dicha liturgia se han unido nada menos que John Primer guitarra y voz, Billy Flynn guitarra, Chris James guitarra, Bob Corritore armónica, Barrelhouse Chuck piano, los bajistas Bob Stroger y Patrick Rynn y los baterías Brian Fahey y Kenny ‘Beedy Eyes’ Smith. Como se puede comprobar el elenco es simplemente extraordinario, músicos curtidos, que conocen bien el género ya que lo han estado interpretando durante décadas y que ahora se han reunido para plasmar y concebir un trabajo exquisito, intenso, consistente y plagado de blues tradicional del south side de Chicago. John Primer está soberbio, extraordinario diría yo. Como es habitual en él, de nuevo su guitarra suena, como dicen los americanos, ‘deep raw and heavy’. Asimismo John canta con la arrogancia y la convicción a la que ya nos tiene acostumbrados. Por su parte, Bob Corritore impone su estilo característico, como en su momento lo hicieran también sus maestros James Cotton, Junior Wells y Little Walter. El resto de los músicos realizan también un trabajo impecable. Un disco para disfrutar con avidez el blues de los cincuenta, todo a cargo de unos consumados maestros del género. BUENISIMO. Chicago blues puts on their best dresses to offer a masterful ten songs collection that catch us with their elegance and warm passion. To celebrate this party there have joined such great names like John Primer guitar and vocals, Billy Flynn guitar, Chris James guitar, Bob Corritore harmonica, Barrelhouse Chuck piano, bass players Bob Stroger and Patrick Rynn and drummers Brian Fahey and Kenny 'Beedy Eyes' Smith. So you immediately realize the cast is really amazing, they are hardened musicians who know blues very well, because they have been playing them for decades. Now they come together to conceive and perform an exquisite, intense, consistent work full of traditional South Side Chicago blues. John Primer is really superb, I dare say he does an exceptional work. As usual, his guitar sounds deep raw and heavy. In addition John sings with his habitual pride and conviction. On the other hand Bob Corritore delights us with his characteristic style, like did his masters and great influences James Cotton, Junior Wells and Little Walter years ago. The other musicians also do a faultless work. A perfect record to eagerly enjoy 50’s blues, alll performed by a bunch of accomplished masters of the style. GREAT.
Ron Dziubla’s “Nasty Habit”. RipCat / Frank Roszak 2013. Músico de enorme talento y técnica, Ron Dziubla nos ofrece un álbum vibrante, fresco y lleno de vida. Ron es un excelente saxofonista en la línea de los añorados ‘honkers’ de los años cincuenta. Ya sea con el tenor como con el barítono, Ron da sobradamente muestras de su profundo conocimiento del lenguaje y el género que interpreta, no en vano fue en su momento miembro de la banda de Duanne Eddy. Ron Dziubla posee un formidable swing, además de un tono y un groove inigualables. Ron sopla con intensidad y elegancia en cada uno de los once temas que comprende el disco y lo hace desde una perspectiva personal e intransferible. De la escuela de Big Jay McNeely, Al Sears, Joe Houston, Jack McVea, Jimmy Forrest, Gene Barge, King Curtis, Preston Love, Willis Jackson, Cecil Payne, Sam ‘The Man’ Taylor, Lee Allen y otros maestros del rhythm and blues de los años cincuenta, Dziubla da una brillante masterclass de cómo interpretar vigoroso r&b y rock n’ roll con una impresionante calidad y un lujo impagables. Para ello está respaldado por R.J. Ronquillo a la guitarra, Sam Bolle al bajo y Pete Curry a la batería, músicos que dan el twist, la concentración y el vigor necesario para que nuestro saxofonista se luzca en todos y cada uno de los once instrumentales que aquí se recogen. MUY BUENO. Musician gifted with an enormous talent and technique, Ron Dziubla gives us a vibrant, cool, lively album. Ron is an excellent saxophonist in the path of the deeply missed fifties honkers. With tenor and baritone sax, Ron widely shows his deep knowledge of the language and the music he plays, not in vain he was member of Duanne Eddy Band. Besides an amazing swing, Ron Dziubla has an incredible tone and groove. Ron blows with intensity and elegance along the eleven tracks included in the cd and he does it from a very personal perspective. He follows the steps of such great masters like Big Jay McNeely, Al Sears, Joe Houston, Jack McVea, Jimmy Forrest, Gene Barge, King Curtis, Preston Love, Willis Jackson, Cecil Payne, Sam 'The Man' Taylor, Lee Allen and other masters of 50’s rhythm and blues. Dziubla gives a bright masterclass on how to play the most powerful r&b and rock n' roll with an impressive quality and a priceless luxury. He is backed by R.J. Ronquillo on guitar, Sam Bolle on bass and Pete Curry on drums, who give the twist, careful work and necessary strength to make our sax player shine in each and every one of the eleven instrumental songs gathered in this cd. VERY GOOD.
Jimmy ‘Duck’ Holmes “All Night Long”. Wolf 2013. Blues auténtico, profundo y lleno de intensidad, a cargo de un bluesman de sesenta y seis años con un bagaje tan importante a sus espaldas que le convierten en un verdadero sobreviviente y representante del mas puro estilo de blues de Betonia. Discípulo directo de dos de los más grandes y reputados creadores de dicho estilo, como son Skip James y Jack Owens. Estamos hablando del cantante y guitarrista Jimmy ‘Duck’ Holmes, quien se ha pasado una buena parte de su vida recorriendo los ‘juke joints’ del Mississippi para entretener al público con su arte y su sabiduría, todo ello a través de su voz, su guitarra y sus canciones. Jimmy regenta también su propio ‘juke joint’, el Blue Front Café, que actualmente, es uno de los últimos locales de estas características que quedan en el Mississippi,. En este álbum váis a descubrir todo el aroma, la firmeza, el hipnotismo y la cadencia del blues más auténtico de Betonia y ello con el único respaldo de la voz y la guitarra acústica de Jimmy ‘Duck’ Holmes. El magnífico trabajo de Hannes Folterbauer, propietario de Wolf Records, es digno de admirar, pues se ha dedicado con amor a preservar los down home blues de tipos como Jimmy Holmes y otros muchos que figuran en su catálogo. Si no fuera por el buen hacer de compañías como Wolf, los aficionados no podríamos degustar todo el arte y el sentimiento de estos músicos, la mayoría desconocidos más allá de sus lugares de nacimiento o condados. MUY BUENO. Real genuine deep and intense blues by a sixty-six years old bluesman with a huge background behind him, a true survivor who represents the most pure Betonia blues style. He is also a direct follower of two of the most reputed great names of such style, Skip James and Jack Owens. We are talking about singer and guitarist Jimmy 'Duck' Holmes, who has spent a good part of his life going around Mississippi juke joint to delight the audience with his clever artistic qualities, thanks to his expressive voice, his guitar and his songs. Jimmy also runs his own juke joint, the Blue Front Cafe, which is currently one of the last ones that still remains open in Mississippi area. In this album you will discover all the flavour, strength, hypnotism and cadence of the most genuine Betonia blues, with only Jimmy ‘Duck’ Holmes voice and acoustic guitar. The incredible work of Hannes Folterbauer, Wolf Records owner, deserves a huge recognition, as he has been completely dedicated to preserve with great care and love the work of down home blues guys like Jimmy Holmes and many others listed in Wolf catalogue. If there were not such great record companies like Wolf, fans could not taste the fine art and amazing feeling of musicians like Jimmy ‘Duck’ Holmes, most of them quite unknown except in their birth places or in their own counties. VERY GOOD.
Brad Vickers & His Vestapolitans “Great Day In The Morning”. ManHatTone / Frank Roszak 2013. Brad Vickers & His Vestapolitans es un grupo que tiene gancho en la manera de interpretar la música. Su propuesta es siempre interesante, ya que toma como referencia el legado del blues de preguerra, pero dándole la vuelta como a una tortilla y recreándolo a su manera con arreglos interesantes y sorprendentes al mismo tiempo. Además de material original, la banda también recupera composiciones de Tampa Red o Memphis Minnie. Los músicos de los Vestapolitans, más los invitados especiales son Brad Vickers guitarra, slide, palmas y voz, Margey Peters voz, bajo, fiddle y palmas, Bill Rankin batería y percusión, Dave Gross mandolina, contrabajo, guitarra, palmas, percusión y producción, Jim Davis saxo tenor y clarinete, Matt Cowan saxo barítono, V.D. King banjolele, Charles Burnham fiddle, Jeremy Baum piano y Hammond B-3, Michael Bram mandolina, Gina Sicilia voz y Christine Santelli voz. Un álbum envolvente y creativo con un excelente lirismo y lleno de virtudes que estoy seguro el aficionado sabrá valorar en su justa medida y disfrutarlo con calor y entusiasmo. MUY BUENO. Brad Vickers & His Vestapolitans is a group, which immediately catch the audience by the original way they play music. They always give us a snappy interesting proposal, firmly based into pre-war blues legacy, but they turn it over to perform it in their own way, also including very interesting and surprising arrangements. Besides their original material, the band brings back old compositions by Tampa Red and Memphis Minnie. The Vestapolitans and the other guest musicians are Brad Vickers guitar, slide, clapping hands and vocals, Margey Peters vocals, bass, fiddle and clapping hands, Bill Rankin, drums and percussion, Dave Gross, mandolin, bass, guitar, clapping hands, percussion and production, Jim Davis tenor sax and clarinet, Matt Cowan baritone sax, V.D. King banjolele, Charles Burnham fiddle, Jeremy Baum, piano and Hammond B-3, Michael Bram mandolin, Gina Sicilia vocals and Christine Santelli vocals. A wrapping creative album full of lirycism and interesting details I am sure all fans will properly value and enjoy with warm enthusiasm. VERY GOOD.
Charles “Big Daddy” Stallings “Call Me Big Daddy”. Tai Jeria 2012. He aquí a un auténtico bluesman de los de siempre, un tipo divertido, con gran sentido del humor y un carisma muy especial. Charles ‘Big Daddy’ Stallings es un cantante, guitarrista y compositor de mucha talla y peso, un músico con una excelente capacidad de comunicar, gracias a su manera de entender la música y de entretener al público. Su puesta en escena se muestra cercana al estilo del gran Bobby Rush, a quien me recuerda, no sólo en los conceptos musicales, sino también en la forma de conectar con el público. Este es, si no estoy equivocado, el cuarto álbum que graba bajo su propio nombre y francamente es una verdadera descarga de adrenalina, una bomba de relojería. Stallings y sus músicos se muestran imparables, con una fuerza expresiva llena de vida y super contundente. Los arreglos de metal son una máquina de fabricar soul, blues, funk y rhythm and blues del bueno, del de verdad, desprovisto de artimañas y artificios, en pocas palabras, a la vieja usanza. Tanto la sección de ritmo como el resto de los músicos que intervienen dan la réplica acertada y eficaz para que la voz de Stallings sobresalga con ímpetu y holgadamente, sin olvidar tampoco las voces femeninas de Nova Peele, Deletta Gillespie, Nadine Rae y Deborah Brown que ponen la nota sexy en algunas de las canciones del cd. Big Daddy es un músico contundente, de los que todavía impresionan por su capacidad de comunicar, divirtiendo a la audiencia con un torbellino de sonoridades festivas y alegres, llenas de tal dinamismo, que seguro os van a cautivar de principio a fin, no lo dudéis. MUY BUENO. Here comes a true genuine bluesman, a funny guy, with a real sense of humor and a very special charisma. Charles 'Big Daddy' Stallings is a powerful singer, guitarist and songwriter, a musician with a remarkable skill to communicate, thanks to the way he understands the music to amuse and captivate the audience. His show on stage is close and always reminds me to the great Bobby Rush, not only for the musical concepts, but also for the way he connects with everyone who comes to see him. If i’m not wrong, this is the fourth album recorded under his name and I can only say the album is a real adrenaline shot, a terrific bombshell. Stallings and his musicians do a rolling show, with a vibrant strong expressive force. Metal arrangements are a machine of producing true good soul, blues, funk and rhythm and blues, with no tricks and other artificial devices, in short words, like it was done in the old times. Both the rhythm section and the rest of the musicians involved give s successful and effective work to make Stallings’s voice comfortable and stand out with an amazing power. Also mention the female voices of Nova Peele, Deletta Gillespie, Nadine Rae and Deborah Brown who put the sexy note into the cd songs. Big Daddy is a hard-hitting convincing musician, who always impresses for his ability to communicate and please the audience with a whirlwind of festive joyful sounds, full of such a dynamic atmosphere, I dare say, will totally captivate you. GREAT.
James Cotton “Cotton Mouth Man”. Alligator 2013. Impresionante el nuevo trabajo de James Cotton rodeado de músicos de primera fila, intérpretes todos ellos de un gran atractivo para aquellos aficionados al blues en estado puro y, en general, para todos los amantes de la armónica de estilo ‘Chicago sound’. Músicos de gran nivel y reconocido prestigio como Joe Bonamasa, Chuck Leavell, Darrell Nulisch, Keb Mo, Greg Allman, Delbert McClinton, Tom Holland, Colin Linden y muchos otros se dan cita en este álbum para acompañar y homenajear a uno de los últimos grandes del blues de Chicago que quedan en la escena bluesera y en activo desde hace más de cincuenta años. El disco es magnífico, tremendo, completo, sustancioso, intenso… Canciones llenas de vitaminas, fuertes, rocosas, capaz de resucitar a un muerto y, lo mejor de todo, es que James sopla como en sus mejores tiempos. Cotton se encuentra a gusto y en plena forma, su sonido vuelve a ser el que tenía durante su etapa con Muddy Waters, es decir, tocando a través de amplificador y sirviéndose de un micrófono Astatic o Green Bullet, o al menos eso es lo que da la impresión. Estamos ante el mejor álbum de James Cotton en varios años, no lo dejeís escapar. IMPRESCINDIBLE. Here comes an impressive James Cotton new work, where he is surrounded by a deluxe buch of musicians, all them very attractive names for those fans of the most pure and genuine blues, but also perfect for all Chicago harmonica sound lovers. Great renowned musicians like Joe Bonamasa, Chuck Leavell, Darrell Nulisch, Keb Mo, Greg Allman, Delbert McClinton, Tom Holland, Colin Linden and many others have joined forces to back and pay homage to one of the last major Chicago scene living legends who has been active for more than fifty years. The album is superb, terrific, complete, apetizing, intense... Vitaminic strong, rocky songs, able to raise a dead man but, the best thing, is James blows harp as he did in his younger days. Cotton feels comfortable and in good shape too, He again has got the sound of the times he was playing with Muddy Waters, and his harp comes directly through his amp using an Astatic or Green Bullet mic or, at least, this is how it sounds to me. We are facing the best James Cotton album in several years, so do not miss it!. ESSENTIAL.
Forest Lake Band “High Temperature!”. Self Production 2013. Desde Finlandia nos llega un típico cuarteto de blues. El grupo está formado por Pentti Häninnen que se encarga de la guitarra, Matti Järvi que canta y toca el bajo, Jari Korpimaki batería y Jussi Raatikka armónica. La banda tiene gusto y despliega todo su conocimiento del blues interpretando shuffles, jump, y slows por lo que el menú es en si mismo gratificante y satisfactorio. La banda ataca una lista compuesta de doce temas, con composiciones que van desde Willie Dixon hasta Muddy Waters, pasando por Big Bill Broonzy, Little Walter o Roosvelt Sykes más algún que otro tema de factura propia. En general el grupo se desenvuelve satisfactoriamente con todo el material que presenta, por lo que el resultado es mas que notable. La relectura que hacen de los clásicos es bastante fiel a los mismos y en éste terreno los Forest Lake Band no sorprenden pero, no obstante, imprimen gusto y añaden su toque personal a la selección escogida para la ocasión. “High Temperature!” es un disco amable que capta nuestra atención, se hace escuchar y se saborea con agrado. MUY BUENO. From Finland comes a typical forur members blues band. The musicians are Pentti Häninnen on guitar, Matti Järvi on vocals and bass, Jari Korpimaki drums and Jussi Raatikka harmonica. All them do a tasteful performing displaying all their blues knowledge along different shuffles, jump and slows, so the musical menu is totally rewarding and satisfying. The band performs a list of twelve songs, with compositions coming from Willie Dixon to Muddy Waters, Big Bill Broonzy, Little Walter or Roosvelt Sykes, together with some own ones. In general the band suceeds with all the material they bring us, so the result is more than remarkable. Their approach to the classic songs is quite faithful to the originals, so The Forest Lake Band do not surprise but, at the same time, they convince us with their good taste and a personal touch to the whole songs selection. "High Temperature!" is a nice album that calls our attention to listen and savour it with great pleasure. VERY GOOD.
Gracie Curran & The High Falutin’ Band “Proof Of Love”. Vizzable 2013. La bostoniana Gracie Curran nos ilumina con su voz agresiva, al tiempo que nos llena de energía y magia con un álbum brillante, robusto y bien estructurado. Curran y su banda completan un disco de nueve canciones inspiradas en la música de Etta James como en la de Sharon Jones & The Dap Kings. También reflejan su gusto por el gospel, el soul, el blues y el rhythm and blues añejo de la vieja escuela. El grupo The High Falutin’ Band son los encargados de respaldar la fértil y voluptuosa voz de Gracie Curran. Ellos son Tom Carroll guitarra, Derek Bergman batería, Geoff Murfitt bajo, Bruce Bears, Hammond y una poderosa sección de vientos formada por solo dos nombres, Mark Earley saxos alto y barítono y Doug Woolverton trompeta, más la colaboración especial del ingeniero y co-productor Richard Rosenblatt a la armónica. Un disco tremendamente contagioso para todos aquellos que quieran adentrarse en el material de este grupo, que debutan sabroso y a la vez exquisito álbum. MUY BUENO. From Boston comes Gracie Curran who enlights us with her aggressive voice, filling us with her magical energy along a bright, solid well-structured album. Curran and her band complete a recording with nine songs inspired in the music of Etta James and Sharon Jones & The Dap Kings. They also reflect their love for old school gospel, soul, blues and rhythm and blues. The High Falutin' Band cleverly support the rich and voluptuous voice of Gracie Curran. They band musicians are Tom Carroll guitar, Derek Bergman drums, Geoff Murfitt bass, Bruce Bears, Hammond, todether with a powerful horn section with only two musicians, Mark Earley, alto and baritone sax and Doug Woolverton trumpet, besides the special collaboration of engineer and record co-producer Richard Rosenblatt on harmonica. In short words, this is a wildly catching cd for those of you who want to go into the band material, which present an exquisite tasty debut album. VERY GOOD.
Jake Chisholm “Diamond In A Coalmine”. Self / Sarah French 2013. La música de Jake Chisholm se muestra totalmente honesta, desde los primeros compases del disco. Jake incluye en sus canciones una cantidad desbordante de sentimientos y sensaciones, que calan en el oyente con suma facilidad. Los elementos musicales de los que Chisholm hace gala en sus composiciones se nutren de rock and roll, mucho blues y algo de soul y sus letras nos evocan vividos relatos que hablan de amor y de sueños. Después de haberse ganado una inestimable reputación como cantante, guitarrista y compositor en los circuitos del blues de Toronto, Jake Chisholm nos presenta un álbum muy inspirado. Mágicos toques, riffs de guitarra y slide, acompañado por Chris Banks al bajo y Sly Juhas a la batería, más la colaboración especial de Jay Danley en la tambourina y las maracas. Con éste trabajo Jake Chisholm se revela a nivel internacional como un carismático y competente maestro de la guitarra y un estimable cantante con una enorme capacidad de comunicación. MUY BUENO. Since the first cd notes, Jake Chisholm’s music sounds totally honest. Jake includes an overwhelming amount of feelings and emotions in every song he plays that easily go deep into listener’s hearts. The musical elements Chisholm brings to us come from rock and roll, a lot of blues and some soul too. His lyrics evoke vivid stories that talk about love and dreams. After having gained a valuable reputation as singer, guitarist and song writer in Toronto blues circuits, now Jake Chisholm presents a very inspired album. Magical touches, guitar riffs and slide, backed by Chris Banks on bass and Sly Juhas on drums, with the special collaboration of Jay Danley on tambourine and maracas. With this album Jake Chisholm appears in the international market as a charismatic and able guitar master, as well as a remarkable singer with great communicative skills. VERY GOOD.
Carla Olson “Have Harmony, Will Travel”. Continental Coast / Karonte 2013. Los fans de la canadiense Carla Olson están de enhorabuena, pues finalmente ha sido editado su nuevo disco largamente esperado por todos sus adeptos. En él colaboran un montón de invitados conocidos por todos los amantes de la música ‘americana’, ‘neo-folk’ y otros estilos afines y derivados. En cada canción del cd nos encontramos con un músico invitado que van desfilando a lo largo de las doce canciones que integran el disco, como Peter Case, Richie Furay, James Intveld, Scott Kempner, Gary Myrick, Juice Newton, Rob Waller o John York. Sin duda es una obra bien apuntalada, que transita sobre un fondo musical variado y efectivo. La voz y las guitarras de Carla Olson brillan con luz propia y reflejan perfectamente el estado actual de la interprete, probablemente más madura que nunca y con las ideas todavía más claras que en anteriores ocasiones. El album es exquisito, con un aire de folk contemporáneo que seguro seducirá completamente a todos sus seguidores. MUY BUENO. Fans of Canadian artist Carla Olson can feel lucky, as she has finally released her long awaited new album. She has involved on it a lot of guest well known musicians among Americana music, neo-folk and other related styles followers. Each cd track presents one guest musician, each one a different one along the twelve songs included in the cd, like Peter Case, Richie Furay, James Intveld, Scott Kempner, Gary Myrick, Juice Newton, Rob Waller or John York. It is certainly a solid work firmly based in a varied effective musical background, where Carla Olson’s voice and guitars shine at a very high level and perfectly reflect the musical point she has now reached, probably more mature than ever and with more clear ideas than before. The album is a delicious work, with a contemporary folk air, that will completely seduce and satisfy all her followers. VERY GOOD.
Ronnie Earl And The Broadcasters “Just For Today”. Stony Plain / Karonte 2013. Un nuevo álbum del guitarrista Ronnie Earl donde una vez mas nos demuestra su perfecto estado creativo, intenso y sin fisuras, con una colección de doce instrumentales concebidos para su lucimiento personal, más el clásico “I’d Rather Go Blind” cantado por Diane Blue. Para aquellos que no estén demasiado familiarizados con este magnífico guitarrista, decir que Ronnie tiene cincuenta años largos cumplidos y que ha sido una figura muy importante en los circuitos del blues de Boston y toda el área de New York, Connetticut, Rhode Island y Massachussets. Inspirado profundamente por Muddy Waters, T-Bone Walker y Otis Rush ha tocado y grabado con grandes leyendas que van desde Jimmy Rogers hasta Walter Horton y fue miembro fundador de los Sugar Ray And The Bluetones, formando también parte de la Roomful Of Blues y otros variados proyectos. Si queréis disfrutar y aprender con la magia y el poder de este guitarrista, no dudéis en adquirir una copia de este cd en el que interpreta un poco de todo. MUY BUENO. This is a new album coming from guitarist Ronnie Earl. One more time he shows us his perfect creative mind, together with his intense clever and technical skills, on a collection of twelve instrumental songs, designed to suit his personal abilities, plus the classic "I'd Rather Go Blind" sung by Diane Blue. For those of you who are not familiar with this amazing guitar player, say Ronnie is over fifty years old and he has been an outstanding name in Boston blues circuit as well as in New York, Connetticut, Rhode Island and Massachusettsa areas. Deeply inspired by Muddy Waters, T-Bone Walker and Otis Rush, he has played and recorded with such legendary names like Jimmy Rogers or Walter Horton and he was founder member of Sugar Ray & The Bluetones. He was also mamber of The Roomful Of Blues and he participated in other musical projects. If you want to enjoy and learn with the powerful magic of his guitar, do not hesitate and buy a copy of the cd, where you will find him playing a little bit of a real varied repertoire. VERY GOOD.
Ben Poole “Lets Go Upstairs”. Self / Florence Miller Agency 2012. Guitarrista que se inspira en el blues para desembocar en un estilo muy particular de concebir el rock, Ben Poole nos propone un disco austero y muy convincente. A pesar de su juventud, veintisiete años, éste cantante y guitarrista británico se mueve con remarcable profesionalidad, soltura y aplomo por los intrincados caminos del ‘British rock’. Ha recibido la felicitación de algunos de sus héroes como John Mayall o Jeff Beck quienes han quedado entusiasmados de su pericia y buen gusto con su Fender Telecaster. De los doce temas del disco, siete están firmados por el propio Ben Poole, dos más lo hace en compañía de su productor Ike Nobsel, otra pertenece a Patrick Jason Matthews y Jeff Prince, una más es de Earl Randle y finalmente se incluye un cover de Otis Redding y Steve Cropper. Ben Poole junto a su trio también han aparecido en algunos festivales de blues de gran relevancia, como el Glastonbury Festival. En 2012 representaron al Reino Unido en el European Blues Challenge organizado por la European Blues Union quedando clasificados en tercer lugar y también han actuado en festivales de rock como el Rhodes Rock de Grecia o el Legends of Rock. El grupo está formado por Ben Poole guitara y voz, Barry Pethers bajo y Alan Taylor batería. Habrá que seguir de cerca la trayectoria de esta joven promesa del rock/blues. Estoy seguro que en un futuro no muy lejano dará mucho que hablar. MUY BUENO. Ben Poole is a guitarist who has deeply inspired himself in blues to build and develop a particular style to conceive rock. His new proposal is restrained and very convincing. Despite his youth -he is only twenty-seven years old-, this British singer and guitarist easily moves with a remarkable professionalism into the intricate ways of British rock. He has received good words and congratulations by some of his heroes such as Jeff Beck and John Mayall who really enjoyed his expertise and tasteful way of playing his Fender Telecaster. Seven of the twelve cd songs are Ben Poole’s own compositions. He has done two more together with his producer Ike Nobsel, another another one belongs to Patrick Jason Matthews and Jeff Prince, one more comes from Earl Randle and finally you will also find a cover of an Otis Redding and Steve Cropper song. Ben Poole and his trio have also peformed in some outstanding blues festivals like Glastonbury Festival. In 2012 they represented United Kingdom at the European Blues Challenge, organized by the European Blues Union reaching the third place, and they have also been booked in rock festivals like Rock Rhodes in Greece or Legends of Rock. The musicians are Ben Poole guitar and vocals, Barry Pethers bass and Alan Taylor drums. We should closely follow the musical career of this young rock/blues promise. I am sure he will give much to talk about in the next future. VERY GOOD.
Henrik Freischlader “House In The Woods”. Cable Car 2012. Estamos ante una gran revelación en el ámbito del rock/blues. Henrik Freischlader es un guitarrista impresionante con mucho gusto y pericia, dotado además de una técnica totalmente explícita que, con muy buen criterio, se encarga de poner al servicio del oyente para que este disfrute con sus descargas de adrenalina, en una fiesta de pura pirotecnia sónica. Con relación a su voz decir que es armoniosa y aterciopelada, con un punto de aspereza que intensifica todavía más la intención y el dramatismo. Por eso la combinación de voz y guitarra, junto con el resto de los instrumentos que intervienen convierten a Henrik en un auténtico bombazo. Además de Henrik Freischlader a la voz, guitara y composición, se encuentran Bjórn Krüger batería y coros, Theofilos Fotiadis bajo y coros y Moritz Fuhrhop Hammond y teclados. Este es el séptimo álbum en sólo seis años de carrera de este músico alemán, muy apreciado entre los aficionados al rock y por el que Joe Bonamasa siente un gran respeto. MUY BUENO. We are just facing a new sensation in the rock/blues field. Henrik Freischlader is a stunning tasteful and expertise guitarist. He is also gifted with a fully effective technique he cleverly gives to every one whi listens to him and makes people enjoy with his shots of adrenaline, in a complete fireworks sound party. Concerning his vocal qualities, only say they can be defined as harmonious and velvety, with a point of roughness that intensifies the dramatic significance of his voice. The combination of his singing and guitar playing together with the rest of the instruments involved, make Henry become a real bombshell. Besides Henrik Freischlader on vocals, guitar and songwriting, you will also find Bjórn Krüger drums and backing vocals, Theofilos Fotiadis, bass and backing vocals and Moritz Fuhrhop Hammond and keyboards. This is the seventh album of this German musician in only six years of professional career, which is reaching a huge recognition among rock fans. In fact Joe Bonamasa himself says he deeply respects him. VERY GOOD.
Small Blues Trap “The Longest Road I Know”. Self Production 2013. La música de éste cuarteto griego fluctua y se mueve entre el misterio y el suspense, con elementos que combinan el blues con otros géneros más ambiguos y eclécticos, pero siempre desde una perspectiva original. Small Blues Trap están dotados de un sonido genuinamente personal y único que les hace diferentes a otras formaciones que también tienen el blues como fuente de inspiración. Después de diez años de permanecer al frente de la escena musical griega y tres álbumes en circulación que, por cierto, fueron muy bien acogidos por la prensa musical internacional, los Small Blues Trap continúan su camino de manera inexorable. Ahora nos presentan su nuevo trabajo en compañía de la cantante Georgia Sylleou, quien canta en cuatro de los diez temas que forman parte de éste último disco. La banda está formada por Paul Karapiperis armónica, Panagiotis Daras guitarra, Lefteris Besios bajo y Stathis Evangeliou batería y percusión. Hay que dejarse llevar por la música hipnótica y sugerente de estos músicos para disfrutar del disco en la más absoluta soledad. MUY BUENO. The music of this Greek quartet moves between mystery and thriller. There are also some elements that combine blues with other more ambiguous and eclectic genres, but always from an original perspective. Small Blues Trap is gifted with a genuine personal and unique sound that makes them different from other similar groups which also have the blues as a source of inspiration. After ten years in the top places of Greek music scene and three albums in the market, that were warmly received by international music media, The Small Blues Trap continue their non stop way. Now they present their last work together with singer Georgia Sylleou, who contributes with her voice on four of the ten tracks included in this last record. The band musicians are Paul Karapiperis harmonica, Panagiotis Daras guitar, Lefteris Besios bass and Stathis Evangeliou drums and percussion. You must be carried away with the suggetive hypnotic music of these musicians and enjoy the album in absolute loneliness. VERY GOOD.
Scott McCord And The Bonafide Truth “Scott McCord And The Bonafide Truth”. Self / Sarah French 2012. Esta rocosa y hegemónica banda canadiense de blues y de soul toma como fórmula el Memphis soul, algo de jazz, un poquito de funk y un treinta por ciento de blues genuino, tosco y arisco. Los músicos tienen groove y lo esparcen en todas y cada una de las canciones del disco, dejando una huella imborrable en el inconsciente de todo aquel que quiera escuchar el cd. La banda está integrada por ocho músicos de gran talento y mucho talante, por hacer un juego de palabras que viene como anillo al dedo, suenan compactos, eficaces y bien conjuntados. Al frente de la formación se encuentra el carismático Scott McCord quien insufla vida, colorido, feeling y mucho twist al repertorio, sobresaliendo su poderosa voz, bien timbrada y con una fragancia exquisita. Scott también toca la guitarra rítmica, acústica, armónica y los teclados durante algunos segundos en un tema del cd llamado “Interlude”. A nuestro hombre de cabecera le siguen Ben Rollo batería, percusión y voces, Carles James bajo y voces, Simón Craig guitarra y voces, David Atkinson piano acústico y eléctrico, wurtlitzer, Hammond B-3 y voces, Todd ‘Storm Shadow’ Porter saxo barítono y voces, Steve Dyte trompeta, flugelhorn y voces y finalmente Christian Overton trombón y voces. Un más que buen disco que os ayudará a pasar las penas, en caso que estéis deprimidos y aumentará vuestra alegría, si os sentís felices. MUY BUENO. This rocky leading blues and soul Canadian band supports his music in Memphis soul, some of jazz, a little bit of funk and thirty percent of genuine rough and raw blues. The musicians have got a lot of groove and they give it in each and every one of the album songs, which will leave a haunting memory to anyone who listens to the cd. The band inludes eight musicians all them gifted with great talent and great spirits, they sound compact, effective and well teamed. Leading them you will find charismatic Scott McCord who gives life, color, feeling and an amazing twist to the music they play, thanks to his outstanding powerful well pitched and tasteful voice. Scott also plays rhythm and acoustic guitars, harmonica and, for a few secons, he is on keyboards in the song “Interlude”. The other musicians are Ben Roll drums, percussion and vocals, Carles James bass and vocals, Simón Craig guitar and vocals, David Atkinson wurtlitzer, Hammond B-3, acoustic and electric piano and vocals, Todd 'Storm Shadow' Porter baritone sax and vocals, Steve Dyte trumpet, flugelhorn and vocals and finally Christian Overton, trombone and vocals. A more than good album that will help you bear your problems and sorrow, if you feel depressed and increase your joy, if you feel happy. GREAT.
Gina Sicilia “It Wasn’t Real”. Swingnation / VizzTone / Mark Pucci 2013. ¡Qué voz más dulce, tierna, delicada y agradable!… Gina Sicilia es una de esas voces femeninas que te vuelven loco y te enamoran desde el primer momento en que se escucha. Dotada de una voz aterciopelada y sensual, Gina convence por las delicadas y seductoras maneras que tiene para atrapar al oyente en sus entretejidas y sugerentes redes. Música dinámica y atractiva a cargo de esta mujer que se interna por las profundidades de la música con raíces con una particular y exquisita manera de componer y escribir canciones que la hacen destacar por encima de la media que estamos acostumbrados a escuchar. Gina Sicilia es exigente consigo misma y también con los músicos de los que se rodea. Para éste álbum Gina Sicilia ha escogido un plantel de profesionales de alto nivel, buenos conocedores todos ellos de su oficio. La banda aporta su experiencia para imprimir carácter a un disco de alto nivel cualitativo. El cd es una verdadera tempestad sonora de música Americana, blues, soul, rock, jazz, r&b e incluso algo de pop. Hacía tiempo que estaba esperando un álbum como éste y finalmente puedo decir que estoy disfrutando con la música de Gina Sicilia y su banda. MUY BUENO. What a sweet, tender, delicate and pleasant voice... Gina Sicilia is one of those female voices that make you fall in love snd be crazy, since the very first moment you listen to it. Gifted with a velvety, sensual voice, Gina convinces with the delicate attractive ways she has to catch listeners into her suggestive and thick woven net. Here comes the most dynamic tasteful music you can expect, cleverly performed by a woman who goes to the deepest part of roots music. She has a personal delicious way to display and write songs, which makes her stand out over the average level we usually listen to. Gina Sicilia is a demanding artist who asks a lot to herself and to the musicians who work with her. For this album, Gina Sicilia has chosen a roster of high-level professional ones who really know what is expected of them. They put their wide experience to give a personal stamp and produce a high quality record. The cd becomes a real hurricane of Americana music, blues, soul, rock, jazz, r&b and even some pop sounds. For quite a long tine I have been looking forward to and album like this one and now I can finally say I am really enjoying the music of Gina Sicilia and her band. GREAT.
Austin Young “Blue As Can Be”. VizzTone 2012. Una joven promesa de la guitarra de blues se nos revela en éste disco para confirmar que tiene un gran futuro por delante. Austin Young mantiene en vilo al oyente durante todo el minutaje del cd, con una amplia gama de sonoridades, fraseos y riffs de alto voltaje que, a su vez, no dejan a nadie indiferente. Austin posee unas enormes cualidades como cantante, guitarrista y compositor que harían palidecer a muchos de los grandes versados del tema. Un músico que atesora una gran calidad, con un talento innato e ilimitado para absorber y trenzar un discurso bluesistico de mucha efectividad y envergadura y, tampoco podemos dejar de mencionar, que su magnetismo reside en una interpretación llena de naturalidad y frescura. Evidentemente Austin Young ha nacido para la música y éste álbum es buena prueba de ello. El feeling de sus canciones evoca tanto a los blues tradicionales como a los más originales y contemporáneos. Austin está respaldado por Noah Mast, bajo y voces y Tim Young, batería y voces. Un disco más que recomendable de escuchar y del que no podréis sustraeros fácilmente. BUENISIMO. A promising young blues guitar player appears in this album to confirm he has a great future ahead. Austin Young keeps all listeners attention along the whole cd, thanks to a wide range of sonorities, a grooving phrasing and flaming riffs that will not leave anyone indifferent. Austin has amazing qualities as singer, guitarist and composer that would be the envy of many of the great experts in this matter. He also has an innate talent and an unlimited quality to assimilate and build up a signifiicant effective blues speech. Also his attractive magnetism comes from a cool natural performing. Obviously Austin Young was born to play music and this album proves it. The feeling he gives to every song drive us to the old traditional blues but also to the most original and contemporary sounds. Austin Young is backed by Noah Mast bass and vocals and Tim Young drums and vocals. A more than a reccomendable album I dare say you will not easily get out of it. GREAT.
Albany Down “Not Over Yet”. AD Recordings / GFI Promotions 2013. Dureza de sonido, guitarras efectistas e incendiarias, voces intensas y desgarradas, en definitiva, puro heavy-blues, eso sí, muy bien hecho y mejor acabado, de lo que los Albany Down pueden presumir porque suenan a la perfección, sin trampa ni cartón. El estilo duro y descarnado de éste cuarteto se ha convertido ya en el nuevo sonido de éste siglo para el género musical que nos ocupa. Desde luego, el grupo ha entrado de lleno en ello y con muy buen pie, completando un trabajo del que pueden sentirse realmente orgullosos. Además de tener la pulsación perfecta para este estilo musical, la banda también tiene mucha mano para las baladas rock-blues, ya que su vocalista Paul Muir se mueve como pez en el agua por los estilos más duros del blues y también por las melodías un tanto agresivas. Aunque lo que digo pueda parecer antagónico, es así, gracias a unos registros vocales francamente prodigiosos y bien asentados a cargo de Paul Muir. Los Albany Down están formados por Paul Turley guitarra, Paul Muir voz, Damien Campbell batería y Billy Dedman bajo. Una banda versátil y bien compenetrada que saben imponer su ley pero, sobre todo, su gran calidad interpretativa. MUY BUENO. A heavy sound, together with effective flaming guitars and intense heartbreaking vocals, in short words, pure heavy-blues, very well done and better rounded up, The Albany Down can feel proud because they have reached a faultless natural and original sound. The streaightforward rough style of these four musicians band has already become the new sound of this century in the music we are talking about. The band has fully got it, which is nothing than a very good start to complete an excellent album. They have reached the perfect touch to perform this musical style. Besides, they have also got an special skill to play rock-blues ballads, because singer Paul Muir easily moves along the most hard blues music and other aggressive melodies too and, although this may seem a contradiction, it becomes true thanks to Paul Muir’s prodigious and broad vocal ranges. The Albany Down’s musicians are Paul Turley guitar, Paul Muir vocals, Damien Campbell drums and Billy Dedman bass. All them form s versatile well teamed band who know how to get their way and delight us with their performing qualities. GREAT.
Janet Ryan “Mama Soul”. CSP / Malaco / Mark Pucci Media 2013. Esta chica es un auténtico torrente, su voz brota y brilla con la intensidad y la frescura de una fuente de agua cristalina en una mañana soleada de primavera. La bella y maravillosa Janet Ryan es muy conocida en los ambientes musicales del nordeste de los USA como New Jersey, Connecticut o New York, recorriendo habitualmente todos los circuitos del blues que se encuentran en aquella zona. Janet Ryan descubrió los blues mientras vivía en Chicago. Enseguida cayó en sus brazos, frecuentando tanto los clubs del north side como los del south y west side y disfrutando de las actuaciones de Koko Taylor, Big Twist and The Mellow Felows o Magic Slim entre muchos otros grandes nombres del blues. Este álbum muestra todo el poderío y las amplias texturas de las que Janet hace gala de forma espontánea y natural, abarcando diferentes estilos y sobre todo interpretando material original con la excepción de “Women Be Wise”, un tema de la gran Sippie Wallace que Janet borda con gran pasión y devoción. La banda de acompañamiento es la que desde hace ya unos años está con ella, The Straight Up Band. Si os dejais cautivar por la voz y la magia de Janet Ryan seguro que no os vais a arrepentir. MUY BUENO. This girl is a real flood. Her voice comes out and shines with the cool intensity of a crystal clear fresh water source in a sunny spring morning. Beautiful and wonderful Janet Ryan is well known in USA northeast music circles and she regularty tours around New Jersey, Connecticut or New York blues circuits. Janet Ryan discovered the blues while she was living in Chicago and she immediately fell in love with that music. She regularly used to go to Northside clubs but also to Southside and Westside ones to enjoy with Koko Taylor, Big Twist and The Mellow Felows, Magic Slim and many other blues big names on stage. This album shows all the powerful and wide textures Janet boasts on an spontaneous natural way, covering different styles and playing original material with the exception of "Women Be Wise", a song coming from the great Sippie Wallace, Janet mastery performs with great passion and devotion. The Straight Up Band is the backing band that has been for some years with her, Let you be caught by the voice and the magic of Janet Ryan and you will not regret it. GREAT.
The Breeze Kings “Can’t Stay Home”. Veritone 2012. Debo reconocer que este grupo me intriga e incluso, en ocasiones, su música me magnetiza y no sé bien bien porque, pero sólo sé que es asi. Su música desprende un cierto aire hipnótico que se respira en el ambiente a lo largo de las diez canciones que la banda nos propone en este disco titulado “Can’t Stay Home”. Todas ellas poseen un aroma posesivo y atormentado que te va atrapando poco a poco, es un olor envolvente, agotador y, a veces, hasta abrasivo. The Breeze Kings son Carlos Capote armónica y voz, Jim Ransone guitarra, Aaron Trubic bajo y Trevor Roberts batería. Entre todos van tejiendo poco a poco una especie de tela de araña en la que uno se queda atrapado y sin poder escapar de ella. “Can’t Stay Home” es el cuarto disco de la banda y en él se puede descubrir toda la creatividad de un grupo original y diferente, gracias a esas nueve composiciones propias que marcan la diferencia con sus tres álbumes anteriores. The Breeze Kings han crecido en madurez y estoy seguro de que lo seguirán haciendo como asi ha sido hasta el momento, por algo han sido votados en nueve ocasiones diferentes como la mejor banda de blues de Atlanta. MUY BUENO. I must admit this group intrigues me and sometimes the music they play comes to hypnotize me. I do not know well why this happens to me, but this is the true thing. Their music gives off a certain bewitching air one can breathe along the special atmosphere dispalyed along the ten songs included in this album entitled "Can't Stay Home". All tracks ooze a possessive troubling air that slowly catches you, it becomes a wrapping, exhausting and, sometimes, tough smell. The Breeze Kings are Carlos Capote harmonica and vocals, Jim Ransone guitar, Aaron Trubic bass and Trevor Roberts drums. All musicians slowly weave a kind of spiderweb that catches you with no escape. "Can't Stay Home" is their fourth album where you will discover the special creativity of an original personal band. Here come nine songs that show a genuine new proposal, completely different from the three previous albums. The Breeze Kings have grown in maturity and, I dare say, they will continue growing up in the future as they have been doing so far. It is not casual they have been voted on nine different times as the best blues band in Atlanta. VERY GOOD.

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